ادرار نکردن نوزاد (علت و 4 روش درمان)
نوشته شده توسط : ذهن نو

ادرار نکردن نوزاد به وضعیتی اشاره دارد که نوزاد به طور مداوم یا به صورت ناگهانی قادر به ادرارکردن نمی‌باشد. این مشکل می‌تواند به صورت موقت یا مزمن باشد. ادرار نکردن نیاز به تشخیص دقیق و درمان مناسب دارد. باید توجه داشت که ادرار ‌نکردن نوزاد ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت، مشکلات ساختاری، بلعیدگی، مشکلات روانی یا استرس، وضعیت تشخیصی و … باشد. اگر نوزاد شما به طور مداوم ادرار نمی‌کند، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا علت این مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

برای درمان ادرار نکردن نوزاد از روش هایی مانند درمان عفونت، آموزش به والدین، رفع مشکلات ساختاری و مشاوره روانشناسی استفاده می‌کنند. کمک از روانشناس را دریغ نکنید و حتما برای درمان راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ادرار ‌نکردن نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  ادرار نکردن نوزاد

ادرار نکردن نوزاد

 

زمانی که نوزاد متولد می‌شود تمام توجه ها را به خود جلب می‌کند. این جلب توجه در کوچکترین موارد نیز مشاهده می‌شود. در واقع والدین فرزند خود را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و با ساده ترین رفتار ها ابراز نگرانی می‌کنند. در برخی موارد گزارش شده است که میزان دفعات ادرار نوزاد کاهش یافته و دفع صورت نمی‌گیرد. چنین موضوعی بسیار حساس است؛ زیرا در نهایت می‌تواند منجر به آسیب های کلیوی شود. اما در مواردی نیز این عدم ادرار نشان از مصرف ناکافی شیر مادر است.

بهتر است که قبل از افکار نگران کننده راجع به ادرار نکردن نوزاد؛ الگوی طبیعی و روند درست ادرار نوزاد را شناسایی کنیم. اگر فرزند شما راجع به این مساله مشکل دارد؛ از متخصص مرتبط راهنمایی بگیرید. در این مقاله به طور کل راجع به ادرار ‌نکردن نوزاد توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. حتما مقاله نشانه های سلامت نوزاد را هم بخوانید.

تا چند ساعت ادرار نکردن نوزاد طبیعی است؟

ادرار نکردن نوزاد در برخی از موقعیت ها طبیعی است. نوزاد شما شاید هر 3 ساعت، 4 تا 6 بار در روز ادرار کند. اگر فرزند شما تب کند، بیمار باشد و هوا خیلی گرم باشد به احتمال بالا نصف روزهای عادی دفع خواهد داشت. در چنین شرایطی این میزان دفع بسیار طبیعی است. حتی اگر نوزاد تازه متولد شده دارید؛ ممکن است تا 24 ساعت ادرار نداشته باشد که شیوع این رفتار در پسران بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان و نحوه تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید.

دلیل ادرار نکردن نوزاد چیست؟

ادرار نکردن نوزاد به دلایل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به این دلایل اشاره کرده ایم تا درمان بهتری پیش رو داشته باشیم.

کم آبی بدن

یکی از دلایل ادرار نکردن نوزاد، کم آبی بدن است. این موضوع شایع ترین علت مخصوصا در روزهای اول تولد است. خشکی چشم ها و گود شدن ملاج از نشانه های کم آبی بدن است. بنابراین بهتر است که میزان شیر کافی به نوزاد بدهید و کم آبی بدن او را رفع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لکه نارنجی در پوشک نوزاد کلیک کنید.

بیماری انسداد خروجی مثانه

از دلایل بروز ادرار نکردن نوزاد، بیماری انسداد خروجی مثانه است. در این بیماری پیشابراه پسران بسته می‌شود که در دوران حاملگی و سونوگرافی قابل تشخیص است.

کمبود اکسیژن | ادرار نکردن نوزاد

کمبود اکسیژن از دلایل بروز ادرار ‌نکردن نوزاد است. زمانی که هنگام تولد، نوزاد اکسیژن کافی دریافت نکند؛ با این عارضه روبرو می‌شود. کمبود اکسیژن حتی باعث از کار افتادگی کلیه می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی حالی نوزاد کلیک کنید.

رفلاکس ادراری

رفلاکس ادراری از دیگر دلایل ادرار نکردن نوزاد می‌باشد. این وضعیت برای نوزاد 2 ماه به بالا است و ادرار از مثانه به عقب باز می‌گردد. حتی در برخی موارد به کلیه ها باز می‌گردد.

نوع تغذیه

نوع تغذیه نیز بسیار در ادرار نکردن نوزاد نقش دارد. اگر کودک تنها با شیر مادر تغذیه می‌شود؛ شاید هر روز ادرار نکند. و دلیل این موضوع استفاده کامل بدن از مواد غنی شیر مادر است. نوزادان بعد از 3 تا 6 هفته حتی می‌توانند به مدت یک هفته ادرار نکنند.

عفونت ادراری

از شایع ترین دلایل ادرار نکردن نوزاد، عفونت ادراری است. این موضوع اغلب در نوزادان نارس وجود دارد که بیش از کودکان دیگر به عفونت دچار می‌شوند.

واکسن | ادرار‌ نکردن نوزاد

ادرار ‌نکردن نوزاد بعد از واکسن یک امر طبیعی است. زمانی که واکسن به کودک تزریق می‌شود؛ میل به شیر خوردن کاهش می‌یابد و همین امر موجب کاهش ادرار می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان ادرار نکردن نوزاد

 

رفع ادرار نکردن نوزاد بستگی به علت اصلی این مشکل دارد. برای درمان ادرار ‌نکردن نوزاد، ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود. در بخش قبلی نیز علت این عارضه را توضیح داده ایم. در ادامه، روش‌های درمانی ممکن برای رفع این مشکل را توضیح داده ایم.

درمان عفونت

به دلیل اینکه عفونت ادراری از شایع ترین دلایل برای ادرار نکردن نوزاد است؛ از درمان عفونت برای بهبودی استفاده می‌کنیم. اگر عفونت دستگاه ادراری باعث ادرار نکردن شده است، پزشک ممکن است تشخیص عفونت دهد و داروهای ضد باکتری را تجویز کند. هرگز بدون تجویز پزشک به نوزاد دارو ندهید.

رفع مشکلات ساختاری

اگر مشکلات ساختاری مانند پیشابریزی یا تنگی ادراری باعث ادرار‌نکردن نوزاد شده است، ممکن است نیاز به جراحی یا روش‌های درمانی دیگر باشد. در این روش برای درمان، به رفع مشکلات ساختاری می‌پردازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دستشویی نرفتن کودک کلیک کنید.

آموزش به والدین

در برخی موارد، برای درمانادرار نکردن نوزاد، باید به والدین آموزش و آگاهی داده شود. نوزاد نیاز به تمرین و آموزش برای ادرار‌ کردن دارد. پزشک ممکن است به والدین راهنمایی‌هایی بدهد تا به نوزاد خود کمک کنند. این روش در صورتی کارساز است که مشکل جدی برای عدم ادرار وجود نداشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

مشاوره روانشناسی

در صورتی که علت ادرار نکردن نوزاد به عوامل روانی مربوط باشد، مشاوره روانشناسی برای نوزاد و خانواده مفید خواهد بود. با توجه به علت اصلی ادرار نکردن، پزشک شما بهترین راه حل‌های درمانی را تعیین خواهد کرد. بسیار مهم است که به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید و در صورت لزوم، پیگیر درمان باشید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ ادرار نکردن نوزاد هم طبیعی است و هم موضوع خطرناکی تلقی می‌شود. به همین جهت حتما باید در نظر داشته باشید که برای درمان از متخصصین سلامت کمک بگیرید تا راهنمایی های اصولی صورت بگیرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ادرار ‌نکردن نوزاد می توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: